Transpec - firma przeprowadzkowa z Krakowa

Przeprowadzka i formalności urzędowe – gdzie zgłosić, co załatwić?

01.01.2017

Aktualizacja: 23.03.2023

Praktycznie każdy w swoim życiu co najmniej raz zmienia miejsce zamieszkania. Jeśli szukasz firmy, która zajmie się całym procesem w sposób profesjonalny i rzetelny oraz zaoszczędzi Ci czasu i nerwów, zadzwoń lub napisz do nas. Warto jednak pamiętać, że o ile przeprowadzka przywodzi na myśl przede wszystkim transport mebli, to równie ważną kwestią jest dopilnowanie niezbędnych formalności. Co załatwić przed przeprowadzką?

Jesteśmy dostępni
Codziennie od 8 do 21

Formalności

Formalności urzędowe z powodu przeprowadzki to przede wszystkim kwestie związane z takimi aspektami jak:

  • zameldowanie i wymeldowanie;
  • wypowiedzenie umów po przeprowadzce,
  • zmiana urzędu skarbowego;
  • powiadomienie banków i ubezpieczycieli;
  • nowe dane dla urzędu miasta.

Choć lista spraw do załatwienia z powodu przeprowadzki wydaje się krótka, lepiej nie zostawiaj ich na ostatnią chwilę. Najlepiej już kilka miesięcy przed przeprowadzką zapoznaj się ze wszystkimi formalnościami, by później zaoszczędzić sobie czasu i nerwów, a przede wszystkim by zagwarantować lepszą organizację procesu przeprowadzki.

Wymeldowanie i zameldowanie

Wymeldowanie to pierwsza kwestia, o której nie możesz zapomnieć przy przeprowadzce. Pozwoli Ci ona pozbyć się kosztów związanych z utrzymaniem byłego mieszkania, a także zyskać możliwość zameldowania w nowym miejscu. Aby się wymeldować, możesz złożyć wniosek w formie pisemnej czy za pomocą formularza dostępnego w gminie lub zdalne wypełnić dokument i wysłać go drogą elektroniczną. Przy wymeldowaniu zostaniesz też poproszony o podanie adresu nowego zamieszkania, dzięki czemu załatwisz obie te kwestie jednocześnie. Aby zameldować się w nowym miejscu, konieczne jest okazanie prawnego tytułu do nowego lokalu. Może to być:

  • umowa najmu;
  • odpis z księgi wieczystej;
  • decyzja administracyjna;
  • orzeczenie sądu

Wypowiedzenie umów po przeprowadzce

To jednak nie wszystko, co załatwić przed przeprowadzką musi każda osoba zmieniająca miejsce zamieszkania. Konieczne jest także wcześniejsze zawiadomienie wszystkich dostawców mediów, a także urzędów czy firm, które na adres zamieszkania przesyłają Ci korespondencję. Istnieją dwie możliwości przy rozliczeniu za media:

  • przepisanie wszystkich liczników na nazwiska nowych mieszkańców
  • powiadomienie dostawców o zmianie miejsca zameldowania, jeśli poprzedni dom przez jakiś czas ma stać pusty.

Wypowiedzieć należy umowy dostarczenia internetu, telewizji kablowej oraz telefonu. Ważna jest także kwestia czynszu – o ile w przypadku wyprowadzki z mieszkania spółdzielczego własnościowego powiadomienie o sprzedaży jest zadaniem notariusza, inaczej sprawa wygląda już w przypadku mieszkania na zasadzie pełnej własności w bloku spółdzielczym. Jeśli mieszkasz w kamienicy czy domku jednorodzinnych, musisz ponadto pamiętać o zawiadomieniu o wyprowadzce firm zajmujących się wywozem nieczystości i śmieci.

Zmiana urzędu skarbowego

Formalności urzędowe z powodu przeprowadzki to także konieczność powiadomienia urzędu skarbowego o zmianie miejsca zameldowania. Termin na dokonanie takiego zgłoszenia wynosi 7 dni. W sytuacji, gdy przeprowadzka wiąże się ze zmianą urzędu, konieczne jest wypełnienie i złożenie specjalnego formularza NIP-3.

Powiadomienie banków i ubezpieczycieli

Przy przeprowadzce konieczne jest także zawiadomienie o tym fakcie wszystkich banków, w których posiadasz konta i lokaty. To samo tyczy się firm oferujących usługi finansowe takie jak ubezpieczenia czy fundusze inwestycyjne. Zawiadomienie banków i ubezpieczycieli w stosownym czasie da Ci gwarancję, że poufne listy nie będą przychodzić do skrzynki nowych lokatorów w starym miejscu zamieszkania.

Nowe dane dla urzędu miasta

W przypadku samodzielnego opłacania podatku od nieruchomości konieczne jest także powiadomienie o przeprowadzce urzędu gminy lub miasta. Ta sama sytuacja dotyczy również właścicieli domów jednorodzinnych lub samodzielnych mieszkań. Ponadto konieczne jest opłacenie podatku od nieruchomości w przypadku zakupu nowego mieszkania bądź domu. W tym celu należy wypełnić formularz o nazwie IN-1.

Autor wpisu

Autor wpisu

Arnold Jurek – właściciel firmy przeprowadzkowej i transportowej Transpec, zwolennik profesjonalnych i sprawdzonych rozwiązań w biznesie.